Zorg en geitenboerderij, Găgești – Roemenië

De zorg en geitenboerderij Bettine in Găgești (provicie Vaslui) is opgezet in 2007 door de Nederlandse stichting Noi si Voi. Werd in 2014 overgedragen aan een Roemeense stichting en kwam in 2018 in zwaar weer terecht. Na een uitgebreide “verkenning” en analyse hebben we in augustus 2018 besloten om de zorg en geitenboerderij, met alles wat daarbij hoort, over te nemen.

Op het terrein van de zorgboerderij staat een woning waar 12 volwassen met verstandelijke beperking wonen. Deze mensen maar ook andere cliënten uit de omliggende de dorpen zijn de motivatie van dit project. Zij hebben hun plekje, hun werk en hun doel!

De zorg en geiten boerderij bestaat op dit moment uit 85 geiten en een kaasmakerij. De kaasmakerij loopt prima en alles wat gemaakt wordt ook verkocht. De opbrengst komt weer terug in dit project. De enige kans om te overleven want de Roemeense overheid heeft geen sociaal beleid. Ons ideaal is om alle kosten te kunnen dekken. Het aantal geiten en de kaasproductie zullen moeten groeien. 2021 zal wat dat betreft nog een moeilijk jaar zijn maar in 2022 hopen we zo’n 70% van de kosten te kunnen dekken uit de opbrengsten van de kaasverkoop.

Het is een genot om te zien hoe cliënten met de geiten omgaan. Het is hun wereld eigenlijk. Een aantal van hen zijn trouwe medewerkers in de kaasmakerij. Waar ze met een groot verantwoordelijkheidsgevoel bezig zijn om de kaasproducten te maken en klaar te maken voor de verkoop.