Asociatia Betania Bacau bestaat 15 jaar

15 jaar geleden, op 24 october 1995, werd Asociatia Betania in Bacau officieel opgericht. Het begon allemaal als een klein iniatief: Hulp aan arme gezinnen. Al snel werd duidelijk dat er veel meer nodig was dan alleen hulp aan armen. Het geven van goederen en kleding zonder aan de situatie van de gezinnen te werken schept afhankelijkheid. Dat is nu net iets wat we niet wilden.

Tijdens de bezoeken aan de gezinnen constateerden we dat veel kinderen met beperkingen thuis zaten en geen enkel alternatief voor integratie bestond. Er onstonden plannen voor de bouw van een kinderdagverblijf voor kinderen met beperkingen. Op 1 oktober 1998 was het zover en onder grote belangstelling werd het kinderdagverblijf in Bacau geopend. Een belangrijk moment in het bestaan van Asociatia Betania.

Door inzet van de mensen van Stichting HCR, werkgroepen, vrijwilligers, bedrijven, sponors en donateurs en het team in Bacau kwam alles in een stroomversnelling terecht.

Snel na de opening van het dagverblijf werd opvangcentrum “de Tulp” geopend. Een centrum voor misbruikte en verwaarloosde kinderen. Het eerste en nog steeds uniek centrum in Roemenië voor deze kinderen.

Het team in Bacau groeit en de activiteiten nemen toe. Er komt een kamertraningsproject voor jongeren die uit kinderhuizen gezet worden, er komt een opvang voor slachtoffers van mensen handel. Door de betrokkenheid van een grote sponsor konden we in de periode 1999 – 2007 maar liefst 40 praktijkopleidingen opzetten in het kader van technische scholen in de provincie Bacau.

Projectgroepen bouwde en renoveerde scholen en medische posten in dorpjes rondom Bacau. De inzet van vrijwilligers is groot een geeft prachtige resultaten

In 2005 werd dagverblijf “de Dolfijn” geopend, een dagverblijf voor kinderen met autisme. Een groot aantal kinderen met autisme maakt gebruik van deze voorziening.

Het team in Bacau groeit en bestond uit 75 personen. De hulp aan arme gezinnen wordt professioneel aangepakt. De problemen in een gezin worden bekeken en zoveel mogelijk aangepakt, zelfstandigheid is hierbij het kernwoord.

Jeugd en kinderzorg, Bureau voor sociale raad en (geestelijke) bijstand, ondersteuning van het onderwijs en van de gezondheidszorg zijn de hoofdlijnen van de projecten en de uitvoering daarvan de afgelopen 15 jaar.

De financiele crisis brengt veel zorgen met zich mee. De inkomsten vanuit Nederland worden minder, de bijdrage van de Roemeense overheid wordt minder. Ons team in Bacau krimpt en bestaat nu nog uit 60 personen.

Uw hulp en bijdrage maakte mooie en broodnodige projecten mogelijk. Wij vragen u ook in de toekomst aan ons te denken en ons te helpen bij de continuiteit van de projecten in Roemenië.

Allen die betrokken waren en zijn bij de projecten in Roemenië , heel veel dank!

Categorie: Asociatia Betania, Stichting HCR · Tags: