Verslag van een bezoek aan Bacau in Roemenië

In de afgelopen maand september bezochten Johan en Corrie Flikweert, Henriëtte de Bakker, Norbert Tromp en Anja en Maris Goudzwaard Roemenië.

Onze penningmeester, Maris Goudzwaard, schreef een verslag, een paar indrukken:

“Zelf fungeer ik al een aantal jaren als penningmeester van de stichting en het was voor mij goed om ter plaatse inzicht te krijgen welke hulp wordt verleend. In Bacau is de Stichting Asociatia Betania (Betania) opgericht, die de hulp daadwerkelijk verleend. De in Nederland verzamelde financiële en materiële middelen worden aan Betania verstrekt.”

“We begonnen onze kennismaking met een bezoek aan de locaties van Betania, We werden rondgeleid door André. Hij liet ons de volgende activiteiten zien:
– Opslag van verkregen goederen, kleding en voedsel;
– Therapie van volwassen verstandelijk gehandicapte mensen;
– Revalidatiecentrum gehandicapten;
– Opvang en begeleiding van meisjes die slechte/moeilijke ervaringen hebben meegemaakt;
– Winkeltje waar verkoping plaatsvind van kleding, schoenen en zelfgemaakte materialen;
– Begeleiding en onderwijzing van autistische kinderen.”

“De algemene indruk was goed, de verkregen materiële en financiële middelen worden goed besteed.”

“Degene onder ons die hier voor het eerst waren hebben grote indrukken van de leefomstandigheden opgedaan.”

“We hebben ervaren dat hulp daar nog steeds hard nodig is. De noodzakelijke hulp wijzigt overigens wel meer naar de behoefte aan goed onderwijs aan kinderen van ouders die daar geen middelen voor hebben”

Lees hier het hele verslag!