Activiteiten HMC

Apotheek Cluj-Napoca

In Roemenië is het voor heel veel mensen onbetaalbaar om medicijnen aan te schaffen. Om deze reden steunen we een apotheek in Cluj-Napoca. De medicijnen krijgen we in Nederland, bijvoorbeeld van apotheken die hun teruggebrachte medicijnen ter beschikking stellen. Soms ook partijen van de farmaceutische industrie. Alles wordt grondig gecontroleerd op de houdbaarheidsdatum. In Roemenië worden de medicijnen uitgegeven door een gediplomeerde apotheker. Ook is er een arts beschikbaar voor eventuele uitleg over het gebruik van de medicijnen.

Groentezadenpakketten

Zaden geeft arme gezinnen toegang tot gezond voedsel. Met het teveel voor eigen gebruik verdienen zij een inkomen. Daarnaast geeft dit hen eigenwaarde, hoop en vertrouwen in een betere toekomst!
Met deze groentezaden kan een gezin zichzelf zelfstandig voorzien van gezonde voeding; de gemiddelde opbrengst is voldoende voor een groot gezin.

Door het verstrekken van zaden geven wij een hengel in plaats van elke dag een vis. Mensen gaan zelf aan de slag met het verbouwen van hun voedsel en zijn niet afhankelijk van eenmalige voedselhulpacties.

Een groentezadenpakket kost 2 euro.

Bouw van houten woningen

Als sinds 2013 bouwden we huisjes voor de bevolking in het dorpje Bagaciu. Huisjes voor mensen die in erbarmelijke omstandigheden moeten wonen. Meestal lemen huisjes die in bouwvallen zijn veranderd. Op dit moment lijkt het erop dat er in het dorpje Bagaciu voldoende huisjes gebouwd zijn. Na de overname. van stichting HMC door stichting HCR kunnen we ons oriënteren op andere dorpjes of gebieden in Roemenië.

Hulptransporten

Een van onze doelen is het helpen van de meest arme gezinnen in Roemenië. Dat deden we lange tijd door het verzorgen van hulptransporten. We gaan door met het inzamelen van kleding en voedsel om zodoende zorg te dragen voor de meest arme bevolking van Roemenië.