Dakreparatie

fundraisers

Noodweer verwoest daken zorgcentra HCR

„We moeten binnen enkele weken geld bij elkaar zien te krijgen”

NEDERLAND / BACĂU– Heftig noodweer heeft afgelopen zondag veel schade veroorzaakt in Roemenië. Ook gebouwen van de Nederlandse hulporganisatie Asociata Betania hebben zwaar geleden. Geld voor reparatie ontbreekt.

De schade loopt in de tienduizenden euro’s, meldt directeur André Muit vanuit Roemenië: „Er zijn twee daken beschadigd waarvan de reparatie zo’n 25.000 euro per stuk gaat kosten. Voor het herstel van een aantal kleinere daken moeten we zo’n 8.000 euro per stuk op tafel kunnen leggen. Dat geld hebben we gewoon niet.”

Hulp
Medewerkers voeren deze dagen noodreparaties uit. „Maar om de winter -en toekomstig noodweer!- door te komen moet op korte termijn meer gebeuren”, weet een aangeslagen HCR-voorzitter Pleun Eikelboom. „We moeten binnen enkele weken geld bij elkaar zien te krijgen.”
Zijn stichting steunt vanuit Nederland de projecten in Bacău, onder meer dankzij acties van Werkgroep Krimpen. „Jonge weesmeisjes leren bijvoorbeeld om in hun levensonderhoud te voorzien zonder in de prostitutie te belanden. Verder staat er een revalidatiecentrum en opslagloods, van waaruit de hulp aan de allerarmsten wordt uitgezet.”

Actie
Al de gebouwen voor deze projecten hebben schade opgelopen. Pleun: „Ondanks -of juist dankzij- de vakantie willen we hierbij een beroep op ieders creativiteit en inzet doen om na te denken over acties die u kunt doen in de komende weken. Denk aan activiteiten op campings ten bate van de reparaties, puzzeltochten, spelletjesmiddagen, noem maar op.
Zodra we de kostenpost per dak helder hebben willen we delen van dakplaten door bedrijven en particulieren laten sponsoren. Dan kunt u goed zien wat uw hulp betekent.
Verder benaderen we diaconieën en bedrijven voor een bijdrage.”

Via stichtinghcr.org/dakreparatie kunnen mensen foto’s van de schade bekijken en geld storten. Op de geldthermometer kun je zien hoeveel geld er nog nodig is voor de reparaties.”

stichtinghcr.org/dakreparatie

Onze rekeningnummers: ING rek.nummer 7525531 Rabobank rek.nummer 31.41.25.582 (t.n.v. Stichting HCR – Middelharnis)

of een gift via iDeal. Kies het bedrag wat u aan HCR wilt geven en betaal online via uw eigen bank. Snel en zeker. klik hier

We staan nu voor de keuze om te reapareren wat beschadigd is. Dat is in totaal zo’n 15.000 euro. Dan blijven we problemen houden. Of voor een veel beter (en duurder) alternatief gaan wat we al toegepast hebben op wat andere daken. De betere en definititieve oplossing heeft de voorkeur.

Dan ziet het kostenplaatje er ook anders uit, namelijk : 8000 euro huis 2 kamertraining, 8000 euro huis 3 kamertraining, 30.000 euro revalidatiecentrum en 25.000 euro voor de opslag. Dat is totaal een heel groot bedrag namelijk 72.000 euro. De prioriteit zijn de huisjes van de kamertraining en het revalidatiecentrum, het dak van het depo is heel slecht maar lekt (nog) niet de andere daken allemaal wel.

Inmiddels heeft HCR 10.000 euro verzameld speciaal voor dit doel. Daarnaast zijn bezig met de verzekering. Stormschade valt buiten de verzekering maar we hebben gevraagd een uitzondering te maken. We denken wel dat er wat uit zal komen maar geen 15.000 euro. We gaan er maar even van uit dat we met het bedrag van HCR en de verzekering zo’n 15.000 euro hebben. Dat is even de stand van zaken tot nu toe.

update: via SBN is er een bedrag van 20.000 euro overgemaakt.
update 2:(02.08.2012) van de verzekering krijgen we 4986 euro
update 3: op de rekening van HCR is 1160 euro gestort speciaal voor dakreparatie
update 4: Door nader onderzoek bleek dat het niet verstandig is om de dakreparaties langer uit te stellen. Er komt een nieuwe “draag”constructie op het depozit en ook de constructie van het revalidatiecentrum moet veranderd worden. De werkzaamheden zijn (noodgedwongen) gestart. Wat de financieën betreft is er nog een flink stukje nodig (zie hierboven).
update 5: Door HCR werd 10.000 euro overgemaakt
update 6: Door HCR werd 3901 euro overgemaakt
update 7: door SBN werd 30.000 euro overgemaakt.
update 8: De stand van totale inkomsten is nu (01.12.2012) 70.047 euro!